Szivárványosan színes repertoárt hallhattak Debrecenben az Ifjú Zeneművészek Nemzetközi Nyári Akadémiájának koncertsorozatán az érdeklődők, többek között Jozef Lupták szlovákiai zeneszerző és gordonkaművész saját kompozícióit és Dobri Dániel darabjának ősbemutatóját.
A Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karán tizennyolcadik alkalommal megrendezett nyári mesterkurzus- és koncertsorozat művésztanáraitól egyedülálló érdekességeket hallgathattak a Zenés esték a Nagyerdőn hangversenyek látogatói.
A július 16-i Gordonka és ének gálán Jozef Lupták szlovákiai zeneszerző és gordonkaművész különleges hangulatú saját kompozíciói, Dobri Dániel darabjának ősbemutatója és Tóth Péter kortárs zeneszerző művei is felcsendültek. Az est előadóművészei: Jozef Lupták gordonkán, Bátori Éva ének, Szatmári Zsolt klarinéton, illetve Sarkady Katalin és Anducska Katalin zongorán.
Bátori Éva – az ének mesterkurzus vezetője – elmondta, mennyire fontosnak tartják, hogy az ifjú kortárs zeneszerzők lehetőséget kapjanak műveik bemutatására. Ennek szellemében az idei évben a Kortárs zenei énekverseny Petrovics Emil emlékére verseny résztvevői Petrovics Emil művei mellett kortárs zeneszerzők darabjait is választhatták, ezzel támogatva az ifjú szerzők munkájának megismerését.
Július 17-én rendezték meg a Rezes gálát, amelynek széleskörű repertoárját rendszeres vastapssal értékelte a közönség. Igazi csemegét jelentett Tekula Endre barokk kürt játéka, valamint a Kelemen Csaba által játszott Takemitsu darab, amelyben az újból és újból visszatérő szordínós játék különlegességét figyelhette meg a hallgatóság. Emellett Horváth Bence virtuóz trombitajátékával és Káip Róbert gyönyörű hangszínű harsona előadásával nyűgözte le a nézőket. Gyakran háttérben maradnak, mégis kulcsfontosságúak a zongorakísérők: Mogyorósi Éva, Richter Edit és Váradi Judit.
Kelemen Csaba elmondása szerint ezek a mesterkurzusok kiváló alkalmat biztosítanak a módszertani ismeretek elmélyítésére. Számára saját tapasztalatainak átadása kiemelkedő fontosságú küldetés.
A július 18-i Kamarazenei gála műsorának érdekessége egyfelől a keretes szerkezet Johann Sebastian Bach művészete előtt tisztelegve, másrészt az az elképzelés, hogy kifejezetten brácsára írt darabok szólaljanak meg – ahogyan Nagy Sándor a tokiói Musashino Akadémia vendégprofesszora elmondta. Nagy Sándor brácsajátékát Sarkady Katalin kísérte. A hangverseny második felében Jóföldi Anett fuvola, Zs. Szabó Mária hegedű, Scholz Anna gordonka és Lakatos Péter csembaló közös játékában gyönyörködhetett a közönség.
Az előadáson nagyon sok hallgató vett részt, akik nagy figyelemmel kísérték tanáraik játékát. Nagy Sándor tapasztalatai szerint – aki a kezdetek óta tart kurzust az Ifjú Zeneművészek Nemzetközi Nyári Akadémiáján – sokféle hallgató vesz részt a mesterkurzusokon középiskolásoktól kezdve egyetemistákon át az érett ifjú művészekig, Spanyolországtól Hong-Kong-ig egyaránt.